Je Leerling als Spiegel: individueel traject

Je Leerling als Spiegel: individueel traject

Je leerling als spiegel: individueel traject

Elke leerkracht kent momenten van onmacht en frustratie. Hoe goed je ook je best doet, soms lukt het niet om dat ene kind te bieden wat hij of zij nodig heeft. Soms houdt die ene leerling je bezig; Waarom ontwikkelt hij zich niet naar verwachting? Waarom is dit meisje zo teruggetrokken? Of die jongen met dat moeilijke gedrag; “Als ik toch eens wist hoe ik met hem om moest gaan!”

Wist je dat kinderen hun ouders, maar ook hun leerkrachten (onbewust), dikwijls iets proberen duidelijk te maken via dit gedrag? Het kind reflecteert namelijk zeer nauwkeurig (de blinde vlekken) van zijn ouders en leerkrachten. Dit spiegelen doen kinderen van alle leeftijden. Hierbij gebruiken ze alle middelen die hen tot hun beschikking staan; gedrag, spel, ontwikkelingsproblemen en zelfs lichamelijke klachten. De methode PresentChild® maakt gebruik van dit principe van spiegelen en ziet de volwassene niet alleen als wegwijzer voor het kind, maar het kind ook als wegwijzer voor de volwassene. Wat vraagt in het leven van de volwassene om aandacht of verandering? Als kindertolk Present Child® heb ik geleerd deze methode toe te passen om de boodschap die het kind probeert duidelijk te maken te ‘vertalen’ en op die manier te kunnen begrijpen.

Ben jij een leerkracht die bereid is om de boodschap achter het probleemgedrag te zien? Om in de spiegel te kijken die het kind voorhoudt? Dan help ik je verder. Hoe werkt het?

Intakegesprek:
We bespreken het probleem/je zorgen. Dat wat je vertelt, schrijf ik op. In de periode tussen het intakegesprek en het vervolggesprek, vertaal ik dat wat jij verteld hebt, naar het leven van jou als volwassene. Ik haal a.h.w. de boodschap uit jouw verhaal.

Terugkoppelingsgesprek:
Samen in gesprek n.a.v. de boodschap: wat spiegelt jouw leerling je? En hoe kun je hiermee concreet aan de slag?

Follow-upgesprek:
We bespreken hoe het in de tussentijd is gegaan. Vaak is een traject volgens deze methode voldoende. Afhankelijk van de voortgang en jouw wensen, bekijken we of een vervolg wenselijk is.